Wednesday, July 25, 2007

Amaran Kepada Penulis Blog

Judul di atas menjadi berita utama akhbar Berita Harian hari ini. Antara intisari berita tersebut adalah seperti di bawah :-

Najib dalam ucapannya menjelaskan perkembangan mendadak teknologi komunikasi menyebabkan media cetak dan elektronik kini bukan lagi menjadi pembekal tunggal maklumat. Bagaimanapun, katanya, pengendali dan penulis laman web juga mesti menunjukkan sikap bertanggungjawab, berhati-hati dan teliti serta menghargai hasrat rakyat Malaysia untuk membina sebuah negara yang aman dan stabil. “Tindakan sesetengah pengendali dan penulis laman web bercanggah dengan profesionalisme pengamal media serta melanggar etika kewartawanan yang mengajar wartawan melapor yang benar, bersikap objektif, saksama dan memperoleh maklumat dari sumber rasmi dan sahih.

Nampaknya banyak juga yang telah diperkatakan mengenai penulis blog sebelum ini, termasuklah YAB Pak Lah sendiri. Sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab, semestinya kita tidak akan melakukan sesuatu yang melanggar undang-undang. Sebarkanlah berita, cerita dan komen yang memberi manfaat kepada bidang kita. Jangan sesekali kita melanggar amanah yang diberi.

So, to all my friend - kita 'go blog' bukannya 'goblog'.

No comments: