Tuesday, November 27, 2007

Kursus Literasi Komputer Desa

Kemahiran di dalam literasi komputer merupakan suatu keperluan pada masa kini. Menyedari akan hakikat ini, maka PKG Kalumpang telah mengorak langkah bagi mengadakan suatu kursus yang melibatkan komuniti setempat.

Kursus ini akan dijalankan sebanyak 10 siri, dengan setiap siri mengambil masa selama 3 hari. Sasaran peserta adalah penduduk kampung yang menetap atau bekerja di sekitar Kalumpang. Seramai 140 orang peserta telah pun mendaftar untuk mengikuti kursus ini. Setiap siri akan disertai oleh seramai 14 orang peserta.

Siri pertama, kedua dan ketiga telah pun dilaksanakan pada 15-17.11.2007, 22-24.11.2007 dan 26-28.11.2007. Sebanyak 7 siri lagi akan menyusul sebagaimana jadual kursus yang telah ditetapkan. Seramai 7 orang jurulatih dan 3 orang fasilitator juga telah bergilir-gilir bertugas di sepanjang masa kursus ini berjalan. Seorang urusetia daripada pihak RISDA juga turut membantu bagi memastikan kelancaran pelaksanaan kursus.

Kursus ini merupakan anjuran bersama pihak PKG Kalumpang dan RISDA Selangor Utara yang berpejabat di Kuala Kubu Bharu. Pihak PKG menyediakan tempat, peralatan kursus dan jurulatih manakala pihak RISDA pula menyumbangkan perbelanjaan elaun peserta dan saguhati penceramah.

No comments: